Zgodnie z kodeksem pracy, o czystość w biurze powinien dbać pracodawca. Pracownicy mają natomiast wykonywać należycie zapisane w umowie obowiązki. Jeśli nie ma w niej adnotacji o zadaniach, takich jak sprzątanie stanowiska pracy, nie muszą tego robić. Rzeczywistość bardzo często jest jednak inna. Sprawdź, jakie są realia.
Polecenia przełożonego
Polecenia przełożonego pracownik powinien wykonywać. Rzeczywiście jest to prawda, ale tylko w sytuacji, kiedy te zaliczają się do jego ustalonych obowiązków. Okazuje się, że ogromna liczba pracodawców stara się oszczędzać i chce generować jak największy zysk. Oczywiście nie ma w tym nic złego, bo przecież po to prowadzony jest biznes. Pamiętajmy jednak, że sprzątanie biur w Warszawie to zadania, które powinny być oddelegowane profesjonalnej ekipie.
Czy naprawdę pracodawca chce, by pracownik zaniedbywał swoje obowiązki na rzecz odkurzenia biurowej wykładziny, podlania kwiatów czy przetarcia kurzu z biurek? Czy właściciel firmy w ogóle zdaje sobie sprawę, że te czynności powinny być wykonywane przy użyciu właściwych środków? Klawiaturę komputera należy nie tylko czyścić, ale też dezynfekować. Ekrany monitorów można przemywać tylko bezpiecznymi środkami. Nie wystarczy też tradycyjny, domowy odkurzacz, by wyczyścić wykładzinę, w której nagromadził się kurz, bakterie i roztocza. Podobnie kwestie te przedstawiają się, kiedy pod uwagę weźmiemy czystość pomieszczenia kuchennego czy toalet. Ich sprzątanie należy pozostawić wykwalifikowanym firmom, dla których sprzątanie biur w Warszawie to codzienność.
Podejście pracownika
To, że pracownik nie ma obowiązku sprzątania miejsca pracy, nie oznacza, że nie powinien o nie oczywiście dbać. Przyjęło się, że stanowisko pracy powinno być czyszczone właśnie przez osoby zatrudnione. Nie chodzi tu o oszczędności. Pod uwagę bierze się raczej niezbędniki, które trafiają na biurko. Zatrudniona sprzątaczka czy firma sprzątająca wynajmowana na zlecenia mogłaby sprzątnąć ważne dokumenty, wyrzucić pilny numer telefonu.
Co więcej, pracownik powinien zachować porządek także w częściach wspólnych powierzchni biurowej. Po przygotowaniu posiłku w kuchni powinien zmyć naczynia, wyrzucić resztki pożywienia, jeśli zachodzi taka konieczność. Taka sama zasada dotyczy toalet – zachowajmy tam czystość, jakiej życzylibyśmy sobie we własnym domu.
Utrzymanie porządku w miejscu pracy
Szef nie może nakazać sprzątania poza wyznaczonymi obowiązkami każdego pracownika. Jego obowiązkiem jest natomiast zapewnienie dobrych warunków pracy, a więc między innymi czystości w biurze. W tym celu może zatrudnić osobę sprzątającą na etat albo wynająć profesjonalną firmę sprzątającą. Sprzątanie biur w Warszawie coraz częściej odbywa się na zlecenia, bo właśnie taka współpraca zapewnia minimalizację kosztów z tytułu usług porządkowych przy jednoczesnym zachowaniu pełnej czystości w miejscu prowadzenia biznesu. Takie rozwiązanie doceniają nie tylko pracodawcy, ale również pracownicy, którzy mają zapewniony komfort pracy. Mogą mieć pewność, że biuro jest sprzątane dobrej jakości środkami, przez wyszkolone w tym fachu osoby.